سبد خرید 0

ترکیب بندی در عکاسی چگونه است؟

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 7 فروردین 1397 در ساعت 15 : 39 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ترکیب بندی در عکاسی چگونه است؟

 

رعایت کردن چند نکته در ترکیب بندی در عکاسی به شما  کمک بسیاری خواهد کرد ترکیب بندی ,از چند قانون ساده تشکیل می‌شود که بهتراست قبل از عکاسی از هر  سوژه ای به آنها توجه داشته باشیم.هرچه بیشتر ترکیب بندی در عکاسی را بدانید، راحت تر می توانید مخاطبتان را جذب عکس کنید.

 

  • قانون یک سوم

 قانون یک سوم  با استفاده ترین تکنیک های عکاسی است. عکسهایی که از این قانون پیروی می کنند در نهایت تصاویری فوق العاده می شوند و یک بالانس مناسب بین سوژه و پس زمینه را در خود دارند. زمانی که شما  از قانون یک سوم در عکس هایتان استفاده کنید تصاویرتان طبیعتی و جذاب تر می شود.  نکته قابل ذکر این است که در مصاحبه های تلویزیونی خیلی از این قانون استفاده می شود.این قانون  نقاط طلایی نیز نامیده می شود, این نقاط یک شکل کاملا هندسیست ! که به طور طبیعی‌ هر بیننده در  اولین نگاه به این نقاط توجه خواهد کرد.
عکس را به 9 قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم,محل تقاطع این خطوط که شامل 4 نقطه میشود را نقاط طلایی می نامیم.

 

  • قانون مثلثی

قانون مثلثی تقریباً در همه چیزهایی که ما در روز مره می بینیم هست و بهترین راه برای ترکیب مختلف ترکیب بندی ها می باشد مثل استفاده از خطوط ، مسیرها و … اما بهترین کاربرد ترکیب مثلثی القاء حس ثبات و بی ثباتی می باشد.

 

  • انرژی خطوط

این ترکیب بندی از انرژی که از ترکیب خطوط موجود در اطرافتان است ایجاد می شود و عکسی جذاب و زیبا را تشکیل می دهد، خطوط مرکز تصویر اطراف پخش می شوند.

 

  • ترکیب افقی

هنگامی که شما عکسی  را به دو قسمت افقی تقسیم کنید با استفاده از موادی مثل انبوه ساختمان ها، درختان و … به ترکیب افقی دست پیدا می کنید. .این زمانی است که شما تشخیص بدهید که چه بخشی از عکستان بیشتر جذاب است.

 

  • مسیر نگاه کردن  به سوژه

اگر شما از فردی که نگاه آن در تصویر تاثیر زیادی دارد عکاسی کنید ناخودآگاه مخاطبتان به مسیر نگاه آن فرد نگاه می کند این جزء غریزه هر فرد است که اول به چشمان سوژه در عکس نگاه کند، اگر سوژه به خود مخاطب مستقیم نگاه کند، درگیری بین چشم مخاطب و سوژه بیشتر می شود و اکثر زمان نگاه کردن به کل عکس را در بر می گیرد، اما اگر نگاه سوژه به چیز دیگری در کادر باشد ناخودآگاه مخاطب هم به آن نگاه می کند لذا این خود عکاس است که مسیر چشمان مخاطب را معین می کند. برای مثال عکسهای تو در تو بهترین راه برای هدایت چشم مخاطب به یک نقطه خاص مد نظر عکاس میباشد و با صحنه ای که ازعوامل تو در تو استفاده می شود می توان عمق میدان را به نمایش گذاشت. مثلا اگر شما 33 پل را از کنار عکاسی کنید به تصویر تو در تو می رسید. در این نوع ترکیب بندی بالانس به طور مساوی در همه جای عکس تقسیم می شود .
بالانس پایه تمام ترکیب بندی ها می باشد می تواند تصویر را از یک بی نظمی به یک هارمونی و نظم تبدیل کند.

 

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()