آموزش عکاسی با موبایل (پارت دوم)
نگاه خود را عوض کنید
یکی دیگر از موضوعاتی که در هر مدل عکاسی موجب جذابیت میشود دید عکاس به سوژه است، برای انتخاب زاویه دوربین و کادربندی تصویر همیشه این نکته را در نظر بگیرید که برای مخاطبین شما عکسهایی جذابیت دارند که به چشم آنها آشنا نباشد و از زاویه باشد که کمتر آنرا دیدهاند. عکسهای موفق زمانی اتفاق میافتند که عکاس نور، ترکیببندی، لحظه، و جلو و عقب تصویر را بهطور یکپارچه باهم ادغام میکند.
از بازتابها و رفلکتها استفاده کنین
حس خیلی لذت بخشی در دیدن بازتاب آسمون توی آب هست. یه دلیل وجود داره که ما انقدر از چنین صحنههایی خوشمون میاد. و اون اینه که چشم انسان ناخودآگاه به سمت بازتابها کشیده میشه. پس دنبال فرصتهایی باشین که چنین صحنههای جذابی پیدا کنین.
چیزهای خیلی زیادی هستن که میشه از اونها بازتاب گرفت. گودالها، حوضچههای بزرگ آب، آینهها، عینک آفتابی، لیوانهای نوشیدنی و سطوح فلزی تعدادی از اونهاست.
از ویرایش عکسها غافل نشوید
در زمان گرفتن عکسهای خوب خیلی به تونالیته (Tonality) توجه نداشته باشید چراکه وظیفه یک عکاس خوب چیدن عناصر مهمی است که اصالت عکس را حفظ میکنند، در بیشتر موارد برای رسیدن به نتیجهی دلخواه، نیاز دارید که عکسهای خود را با استفاده از نرمافزارهای ویرایش عکس تا حدی تغییر دهید. این ایده را در نظر داشته باشید که تغییر رنگ و کنتراست و دیگر ویژگیهایی ازایندست اصالت عکس شمارا دست نمیزند، بلکه موضوعی اجباری و مورداستفاده همه عکاسان است.
به دنبال ایجاد تقارن باشین
تقارن میتونه به این شکل تعریف بشه: “یک مفهوم مبهم از هارمونی، تعادل و نسبتهای هماهنگ.” عکسهای متقارن، فوقالعاده زیبا و بی نقص به نظر میرسن. درضمن، تقارن یکی از آسونترین روشهای کادربندی و ترکیب بندی عکسه.
در عکاسی، منظور ما از تقارن اینه که بتونیم عکس رو به دو بخش مساوی و کاملا مشابه تقسیم کنیم. در واقع هر بخش، قرینه بخش دیگهست. این مورد کمی با بازتابها تفاوت داره. ممکنه تقارن به شکل طبیعی وجود داشته باشه (مثل عکس راه پله در پایین). یا اینکه عکاس خودش تقارن رو به وجود بیاره (مثل اولین عکس پایین از اریک کریستین).
و یادتون باشه! از خطوط راهنما در نکته 1 استفاده کنین تا همه چیز کاملا در تقارن باشه.
آموزش عکاسی با موبایل (پارت دوم)