سبد خرید 0

تعادل در عکاسی (بخش اول)

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | پنجشنبه 3 بهمن 1398 در ساعت 23 : 44 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تعادل در عکاسی (بخش اول)


تعادل یکی از اصول کم بحث در مورد ترکیب خوب است ، اما شاید مهمترین آن باشد. عکاسان ، آگاهانه یا نه ، تصمیم مهمی را

برای هر تصویر می گیرند: آیا ترکیب باید متعادل باشد یا نامتعادل؟ تا حدی ، هر عکسی که وجود دارد ، دارای عناصری از تعادل و

عدم تعادل است ، که این موضوع را برای عکاسانی که به دنبال بهبود قدرت تصاویر خود در اساسی ترین سطح هستند ، بسیار

مهم می کند.



1) تراز چپ و راست


وقتی یک عکس کاملاً متعادل باشد ، بدین معنی است که نیمه های چپ و راست عکس چشم را به همان اندازه جلب می

کند.

تقسیم سمت چپ عکس در عکس های شما از نظر تعادل بسیار مهم است - تعادل از بالا به پایین تأثیر کمی در چگونگی

یکنواخت وزن یک تصویر دارد. به همین ترتیب ، ما افراد دیگر را تقریباً متقارن می بینیم ، حتی اگر تنها در محور سمت چپ یا

راست باشد. بنابراین ، می توانید عکسی داشته باشید که تمام سوژه ها در انتهای آن قرار داشته باشند ، و اگر نیمه های چپ

و راست در وزن بینایی خود برابر باشند ، باز هم می توان آن را متعادل کرد.

تصویربرداری از قرار دادن یک عکس بر روی یک تکیه گاه - اگر ویژگی های هر طرف به طور مشابه چشم را جلب کند ، می توان

تصویر را متعادل در نظر گرفت.

 

2) تعادل در مقابل عدم تعادل


تعادل یا فقدان آن ، ذاتاً باعث می شود تصاویر شما کم و خیلی بی نظیر به نظر برسند. با داشتن یک تصویر متعادل ، قاب آرامتر

از آن است که توجه بصری را به یک طرف یا طرف دیگر جلب کند. این امر منطقی است ، به خصوص هنگامی که تصویر زیر را

مشاهده می کنید:

 

اگرچه ممکن است دیگران آن را متفاوت ببینند ، اما تصویر بالای آن برای من بسیار آرام تر به نظر می رسد. در مقابل ، تصویر

پایین ، پرتنش تر است - به نوعی ، به شکل فعلی خود "پایدار" به نظر نمی رسد ، به نظر می رسد که چیزی در این قاب در حال

تغییر است.

البته افراد مختلف ممکن است یک تصویر را نسبت به دیگری ترجیح دهند. برای بسیاری ، یک تصویر پرتنش می تواند یک داستان

را به طور مؤثرتر بیان کند. برای دیگران ، یک تصویر متعادل آرام تر و از نظر زیبایی شناسی لذت بخش است. همه چیز به روحیه

شما که می خواهید ارتباط برقرار کنید بستگی دارد.

 

3) تقارن


واضح ترین نوع ترازو نوعی است که در آن تصویر در نیمه های چپ و راست یکسان باشد. تقارن کامل در سطح پیکسل در خارج

از تصاویر تولید شده توسط رایانه امکان پذیر نیست ، اما یک عکس تقریبا متقارن برای ما عکسی است که در آن متوجه یک

ترکیب متعادل باشیم.


مطمئناً ، الگوهای موجود در ستارگان در هر طرف عکس متفاوت است ، اما این صحنه تقریباً به اندازه تقارن آن است. موضوع در

مرکز این عکس قرار دارد و هر طرف در اصل دارای همان توازن تصویر مشابه با گروه دیگر است. من حتی برای تأکید بر تعادل این

تصویر ، یک قالب مربع را انتخاب کردم.

مسئله اصلی با تقارن این است که بیشتر صحنه ها دارای دو نیمه یکسان نیستند. و اگر در یک ژانر با موضوعات متقارن که به

راحتی در دسترس هستند کار کنید (مثلاً عکاسی معماری) ، اگر همه آنها را به همان روش متوازن کنید ، تصاویر شما پیر می

شوند.

 

4) تراز نامتقارن


یک عکس برای متعادل بودن نباید متقارن باشد. از تصویر زیر به عنوان مثال ساده استفاده کنید - خورشید موضوعی مهم در

سمت راست تصویر است ، اما الگوی موج در سمت چپ، چشم را به همان اندازه جلب می کند:

در بیشتر نمونه ها این آشکار نیست ، جایی که هر نیمی از عکس موضوعی دارد که توجه مساوی را به خود جلب می کند. به

عنوان مثال ، موضوع اصلی می تواند در یک طرف تصویر باشد ، اما چندین موضوع کوچک در طرف دیگر فریم را متعادل می کنند.

یا ، این موضوع می تواند به اندازه کافی بزرگ باشد که طول تصویر را بپیماید ، و به طور مؤثر خود را متعادل کند.

 

برای اینکه یک تصویر متعادل شود ، هر طرف باید به همان میزان توجه یک بیننده را بخواهد.

 

5) چه چیزی چشم را جذب می کند؟


برای دانستن نحوه تعادل یک عکس ، باید بدانید که چه چیزی بیننده را در یک عکس جلب می کند. در اینجا یک لیست کوتاه

آورده شده است:

مناطق کنتراست


مواردی که در کانون توجه قرار دارند (به خصوص اگر بیشتر عکس وجود نداشته باشد)


نقاط روشن


موارد اشباع شده


رنگهای گرم (قرمز / زرد)


وسایل بزرگ


مردم و (به میزان کمتری) حیوانات


چشم سوژه شما


مسیری که سوژه شما به دنبال آن است (حتی اگر فضای خالی باشد ، وزن بصری را به دست می آورد زیرا بینندگان می

خواهند به همان جهت سوژه نگاه کنند)


این لیست به هیچ وجه یک لیست جامع نیست ، اما مکان خوبی برای شروع است. هر زمان که یک مورد در عکس در مقایسه با

بقیه تصویر مشخص باشد ، مقداری از وزن بصری را در خود جای می دهد. اگر می خواهید عکس خود را به طور موثر متعادل

کنید ، باید موارد را ترتیب دهید تا جلوه های بصری یکدیگر را لغو کنند.

مجدداً مانند قرار دادن تصویر روی یخچال ، اشیاء که در نزدیکی لبه های عکس شما قرار دارند ، وزن بیشتری نسبت به موارد

نزدیک به مرکز خواهند داشت. بنابراین ، برای تعادل دو جسم مشابه در قاب ، آنها را در فاصله مشابهی از مرکز قرار دهید. یا اگر

فقط یک ماده مهم در ترکیب شما وجود داشته باشد ، متعادل ترین ترکیب آن را در امتداد خط وسط قرار می دهد.

 

6) قرار دادن تعادل در عمل


برای تغییر تعادل یک تصویر ، نگاهی گذرا به نیمه های چپ و راست قاب خود بیندازید. از نظر ذهنی توجه داشته باشید که چند

تصویر مهم در هر طرف وجود دارد و موارد موجود در لیست بالا را بررسی کنید. مراقب باشید در مورد فاصله هر شی از مرکز قاب

فکر کنید - حتی اشیاء که به طور معمول جلب توجه نمی کنند اگر در نزدیکی لبه عکس شما باشند کاملاً آشکار به نظر می

رسند.

ترکیب را با سلیقه تنظیم کنید ، با تغییر دادن قاب برای داشتن وزن بینایی برابر از هر دو طرف ، یا از بین بردن اشیاء دور از ترکیب

، باعث تعادل بیشتر آن شوید.

البته این عمل عملی است ، اما بسیاری از دانش شما درباره تعادل ترکیب کاملاً شهودی است. به همین دلیل است که افراد

تازه کار بدون توجه به شرایط ، تمایل دارند موضوع خود را در وسط هر قاب قرار دهند. ما تمایل داریم که از طبیعت خود عکس

های متعادلی بگیریم و عمل صحیح می تواند به ما نشان دهد که چگونه می توان در صحنه های پیچیده تر به این مهم دست

پیدا کرد.

برای اینکه کارتان موفق به نظر برسد ، لازم نیست عکس های شما کاملاً متعادل باشند. با این وجود ، هنگامی که شما در حال

تهیه یک عکس هستید ، مهم است بدانید که فریم های بسیار نامتعادل باعث ایجاد تنش در بینندگان خواهد شد. این لزوما

بسته به اهداف شما بد نیست ، اما تنش چیزی است که بسیاری از عکاسان سعی می کنند از تصاویر خود دوری کنند.

 

ادامه دارد ...

هنردوستان گرامی در پست های بعدی با ادامه مقاله «تعادل در عکاسی» همراه ما باشید.

 

خوانندگان عزیز، موارد بعدی را در مقاله «تعادل در عکاسی (بخش دوم)» مطالعه کنید.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()