پرتره های سرپوشیده با یک درخت کریسمس در پس زمینه
اگر در شرایطی قرار داشته اید که در پشت سوژه خود یک درخت کریسمس داشتید و نتوانستید از یک عکس پرتره عکس بگیرید
و به درستی سوژه و درخت کریسمس را در معرض نمایش بگذارید ، تعجب نکنید - شما تنها کسی نیستید که چنین مشکلی
مواجه شدید. بسیاری از عکاسان با نمایش صحیح تصاویر در داخل خانه ، مشکل دارند ، به خصوص هنگام برخورد با یک اتاق
بسیار کم نور با اشیاء روشن در پس زمینه. این بزرگترین مشکل در عکس گرفتن از درخت کریسمس است - بیشتر مردم دوست
دارند چراغ اصلی خود را خاموش یا کم رنگ کنند و فقط چراغ های کریسمس را روشن نگه دارند. با وجود چنین نور کمی در اتاق
، مشکلاتی برای عکاسان به وجود می آید: تصاویر مبهم به نظر می رسند ، پرتره ها خیلی تاریک هستند یا تصاویر دارای
ایراداتی میشوند که هنگام عکس گرفتن با فلش با آن مواجه می شوید. یکی از بزرگترین معضلات ، هنگامی است که چراغ اتاق
را روشن می کنید و باعث می شود که چراغ های درخت کریسمس ناپدید شوند ، گویی که حتی روشن نیستند! بهترین راه
برای مقابله با این مشکلات چیست؟ چگونه باید با درخت کریسمس عکس بگیرید؟ در این مقاله تمام تلاش خود را خواهم کرد تا
آنچه را که باید برای گرفتن عکس های خانوادگی عالی در ایام تعطیلات انجام دهید توضیح دهم.
1) سوژه هایی با زمینه های روشن در داخل خانه
هنگامی که یک اتاق کم نور است ، تنها کاری که می توانید بدون استفاده از فلاش انجام دهید ، افزایش حساسیت دوربین
(ISO) به شدت است. با این حال ، افزایش ISO دوربین ، باعث ایجاد شلوغی زیادی در تصاویر می شود و به مشکل داشتن یک
موضوع تاریک با یک درخت کریسمس روشن در پس زمینه کمک نمی کند. اگر با تنظیم حالت اندازه گیری دوربین خود بر روی ”
نقطه / اندازه گیری جزئی ” و اشاره به نقطه تمرکز در موضوع خود ، موضوع را در معرض لنز قرار دهید ، درخت کریسمس بیش از
حد نمایش داده می شود. اگر درخت کریسمس را متر کنید ، موضوع شما خیلی تاریک خواهد بود. دقیقاً مانند این تصاویر:
چه اتفاقی افتاد؟ علاوه بر من در تصویر (توجه داشته باشید: وقتی این کار را کردم ، مدلهای منزلم خواب بودند ، بنابراین مجبور
شدم روشهای خلاقانه ای برای عکاسی از خود پیدا کنم) ، تصویر سمت چپ برای نور اندازه گیری می شود ، در حالی که تصویر
سمت راست از من اندازه می گیرد. همانطور که مشاهده می کنید ، نه تصویر اول و نه تصویر دوم به هیچ وجه قابل قبول به نظر
نمی رسند. این تنها با چراغ های کریسمس در اتاق است. بیایید ببینیم چه اتفاقی می افتد اگر یک چراغ را در طرف دیگر اتاق
روشن کنم:
کمی بهتر شد، اما هنوز هم بسیار شلوغ است و من هنوز تاریک تر از پس زمینه به نظر می رسم. در چنین شرایطی ، علاوه بر
قرار دادن منبع روشنایی در مقابل سوژه خود ، کارهای زیادی برای حل مشکل وجود ندارد. اما حرکت در اطراف اتاق با یک لامپ
کاربردی نیست ، خصوصاً وقتی خانه پر از آدم است. اینجاست که فلاش می آید تا شما را نجات دهد!
چگونه در چنین شرایطی فلاش کمک می کند؟ فلاش سوژه شما را روشن می کند و به شما امکان می دهد چراغ های
کریسمس را نیز به درستی در معرض نمایش بگذارید. چطور؟ بگذارید به شما نشان دهم که چطور دقیقاً این کار را انجام دهید.
2) قبل از استفاده از فلش
قبل از استفاده از فلاش ، حتما سوژه خود را از درخت کریسمس یا سایر منابع روشنایی نور دور کنید. چرا؟ زیرا فلش به راحتی
بر روی اشیاء دیگر می تابد و قطعاً این کار را روی درخت کریسمس انجام می دهد. هنگامی که فلاش می تابد ، باعث می شود
آن اشیاء دقیقاً مانند سوژه شما به نظر برسند و تصویر "صاف" شود. در حالت ایده آل ، شما می خواهید درخت کریسمس
حداقل 5-6 فوت با موضوعتان فاصله داشته باشد. نکته بعدی که باید در مورد آن تصمیم بگیرید ، این است که آیا می خواهید
درخت کریسمس را در پشت موضوع خود محو کنید یا خیر. اگر تصمیم دارید درخت کریسمس را محو کنید ، باید از دیافراگم های
بزرگ روی لنزهای خود (کوچکترین عدد F) استفاده کنید و مجبورید نزدیک به موضوع خود باشید. اگر تصمیم دارید درخت
کریسمس را در قاب خود بگنجانید ، از موضوع خود دور شوید و از دیافراگم کوچکتر (عدد F بزرگتر) برای افزایش عمق میدان
استفاده کرده و درخت کریسمس خود را تیز کنید. من شخصاً ترجیح می دهم چراغ های درخت کریسمس را محو کنم ، بنابراین
در این مقاله ، من فقط تست ها را در دیافراگم های نسبتاً بزرگ (بین f / 2.8 و f / 4.0) انجام دادم.
3) با استفاده از فلش
بیایید به استفاده از فلش برویم. اگر هنوز فلاش / Speedlight خارجی را خریداری نکردید ، مجبورید از فلاش پاپ آپ در دوربین
خود استفاده کنید. در حالی که برای این وضعیت خوب کار می کند ، با این حال شما باید مراقب سایه ها ، به خصوص در پشت
سوژه های خود (روی دیوارها و غیره) باشید. دلیلش این است که فلش پاپ آپ یک منبع مستقیم نور است.
اگر Speedlight دارید ، دو گزینه دارید - از آن در دوربین استفاده کنید یا از آن به عنوان یک فلاش از راه دور از دوربین خارج
استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که نور را به سمت درخت کریسمس زاویه نداده اید ، به طوری که مقدار زیادی از نور ناشی از
فلاش شما نگیرد. هدف شما روشن کردن موضوع و لمس نکردن درخت کریسمس است. گزینه بهتر استفاده از فلاش دوربین و
شات از طریق چتر است. با استفاده از فلاش خارج از دوربین ، کنترل بسیار بهتری نسبت به نشت نور دارید و می توانید نور را به
گونه ای قرار دهید که به سوژه شما برخورد کند ، اما به درخت کریسمس نرسد. باز هم ، شما باید در مورد فاصله بین موضوع
خود و درخت کریسمس محتاط باشید - هر چه فاصله آنها از یکدیگر بیشتر باشد ، بهتر است.
4) تنظیمات دوربین و فلش
در اینجا تنظیماتی که در دوربین شما لازم است انجام شود را توضیح می دهم:
فلاش خود را بر روی "TTL" هم در دوربین و هم در Speedlight (s) خود تنظیم کنید تا اجازه دهید دوربین به طور خودکار قدرت
صحیح فلاش را تعیین کند.
حالت دوربین را روی "Manual" تنظیم کنید.
"خودکار ISO" را خاموش کنید و ISO خود را روی پایه دوربین ISO (100 یا 200) قرار دهید.
اگر از لنز اصلی استفاده می کنید ، دیافراگم خود را روی چیزی بین f / 2.0 و f / 2.8 تنظیم کنید. اگر با لنز زوم عکاسی می کنید
، دیافراگم را روی کوچکترین عدد مانند f / 3.5 تنظیم کنید.
اکنون سرعت شاتر خود را به فاصله کانونی لنزها تنظیم کنید. به عنوان مثال ، اگر به 60 میلی متر بزرگنمایی شدید ، سرعت
شاتر خود را روی 1/60 ثانیه تنظیم کنید.
5) تمرکز دقیق
در حالی که در یک محیط تاریک عکاسی می کنید ، ممکن است با حالت فوکوس خودکار مشکلی داشته باشید - در چنین
شرایطی خیلی خوب کار نمی کند. آیا از Speedlight استفاده می کنید یا خیر ، اطمینان حاصل کنید که AF-help روشن است
(در صورت وجود) و در حالت سرو "Single" (AF-S) قرار دارید ، نه سروو "Continuous" (AF-C) - کمکی AF فقط در حالت AF-S
کار می کند. کمک به AF به طور معمول در محیط های تاریک بسیار عالی کار می کند تا تمرکز دقیقی داشته باشد.
اگر هنوز هم با فوکوس خودکار مشکل دارید ، از کسی بخواهید که چراغ ها را به طور موقت روشن کند تا بتوانید تمرکز خوبی
داشته باشید ، سپس بی حرکت شوید و هنگامی که چراغ ها دوباره خاموش هستند ، از آن عکس بگیرید. نکته دیگری که من
به شدت توصیه می کنم این است که دوربین خود را بر روی سه پایه قرار دهید (در زیر بخوانید که چرا استفاده از سه پایه ایده
خوبی است).
6) سرعت شاتر - Ingredient مخفی
هدف فعلی ، این است که به درستی هر دو درخت کریسمس و سوژه خود را در معرض دید قرار دهید و هر دو را طبیعی جلوه
دهید ، باید با سرعت شاتر دوربین خود بازی کنید. هنگامی که نور محیط می آید ، سرعت شاتر چیزی است که آن را به طور
کامل کنترل می کند. نگاهی به این دو تصویر بیندازید:
تصویر در سمت چپ در 1/100 ثانیه در f / 4.5 ، ISO 200 گرفته شده است. تصویر سمت راست با همان دیافراگم و ISO گرفته
شده است ، به جز سرعت شاتر به 1/2 ثانیه کاهش یافته است. تفاوت در نحوه نمایش پس زمینه در هر دو تصویر را مشاهده
می کنید؟ قرار گرفتن من در معرض در هر دو تصویر تقریباً یکسان است ، اما تصویر سمت راست کمی طبیعی تر به نظر می
رسد و تقریباً سخت است که بگوییم از فلاش استفاده شده است. دلیلش هم این است که نور محیط با فلش مخلوط می شود
و رنگ و لعاب دیگری به پوست و پیراهنم می بخشد. من از یک چراغ دوربینی که در سمت راست (سمت چپ من) قرار گرفته
بود استفاده کردم ، زاویه ای در حدود 45 درجه داشتم و یک چتر نیمه باز را با یک پوشش سیاه منعکس کردم (به طور هدفمند
فقط چتر را به صورت نیمه راه باز کردم ، به طوری که نور فقط روشن می شود. من و تمام اتاق را روشن نمی کند).
هر وقت می خواهید نور محیط را با فلاش مخلوط کنید ، همیشه باید سرعت شاتر خود را کاهش دهید. پایین آوردن سرعت شاتر
به مقادیر بسیار کم مشکل است ، زیرا هرگونه لرزش دوربین یا حرکتی توسط سوژه شما باعث تیرگی تصویر می شود. سه پایه
همیشه برای مقابله با لرزش دوربین مفید است ، اما هنگام حرکت سریع کمک نمی کند. عکس گرفتن از بچه های سریع حرکت
در این مورد مطمئناً چالش برانگیز است. خبر خوب این است که فلش حرکت حرکتی را تا حدی مسدود می کند و می توانید با
افزایش ISO دوربین سرعت شاتر خود را افزایش دهید. به عنوان مثال ، اگر تعیین کنید که در 1/10 ثانیه در ایزو 100 نوردهی
خوبی داشته باشید ، می توانید سرعت دوربین دیافراگم خود را به 1/80 ثانیه ثانیه افزایش دهید ، در حالی که ISO دوربین را به
800 افزایش می دهید. درک کنید که چگونه من با این ارقام آشنا شدم ،توقف کامل ، شما همچنین می توانید سرعت شاتر را با
یک توقف کامل افزایش دهید. اگر حساسیت دوربین را زیاد کنید و هر دو دیافراگم و سرعت شاتر را یکسان نگه دارید چه اتفاقی
می افتد؟ درست است ، تصویر بیش از حد نمایان خواهد شد. سه توقف کامل بین ISO 100 و 800 (100-200 ، 200-400 و 400-
800) وجود دارد. و همچنین سه توقف بین 1 / 10th ثانیه و 1 / 80th (1 / 10-1 / 20 ، 1 / 20-1 / 40 و 1 / 40-1 / 80) وجود
دارد. بنابراین ، تصویر گرفته شده در 1/10 ثانیه در ISO 100 به طور مشابه به تصویر شلیک شده در 1/80 ثانیه در ISO 800 نگاه
می کند ، مگر اینکه حالت دوم صدای بیشتری در تصویر داشته باشد.
بنابراین اگر سرعت شاتر آهسته به مشکل بزرگی تبدیل شود ، ISO دوربین خود را افزایش دهید ، که به شما امکان می دهد با
سرعت بالاتر شات کنید. ساده اما در عین حال عالی کار می کند!
7) حالت های همگام سازی آهسته / عقب
در اصل ، حالت های همگام سازی با فلش هیچ کاری برای بهبود عکس های شما هنگام عکسبرداری در حالت دستی ، مانند
آنچه در بالا نشان داده ام ، انجام نمی دهند. در مورد حالت همگام سازی آهسته ، به همین دلیل به آن همگام سازی "کند"
گفته می شود ... باور کنید یا نه ، اما تمام حالت همگام سازی کند ، سرعت شاتر دوربین شما را کاهش می دهد! بنابراین ،
فقط برای گرفتن عکس در حالت Auto یا Aperture Priority مناسب است. حالت های همگام سازی عقب یا همگام سازی جلو
چیست؟ برای عکاسی پرتره بدون حرکات ، آنها هیچ کاری انجام نمی دهند. در صورت آتش گرفتن فلاش در آغاز یا انتهای قرار
گرفتن در معرض نور ، چه فایده ای ایجاد می کند؟ در حقیقت ، من توصیه می کنم حالت همگام سازی عقب را خاموش کنید ،
زیرا فلش شما دو بار آتش می گیرد (یک بار در ابتدا به عنوان مدل سازی نور و یک بار در انتها به عنوان چراغ اصلی) ، که با
سرعت آهسته شاتر برای افرادی که از آنها عکس می گیرید بسیار آزار دهنده خواهد بود. یک فلاش در اتاق کم نور برای چشم
ها بیش از حد است ، تصور کنید دو فلاش یکی پس از دیگری شات می شوند. بنابراین هنگام عکسبرداری در Manual Mode
نگران حالت همگام سازی نباشید و در صورت روشن بودن حالت همگام سازی عقب را خاموش کنید.
به یاد داشته باشید ، نکته اصلی استفاده از سرعت شاتر آهسته است!
شاید مطالعه مقاله «آموزش شارپ تصویر در فتوشاپ» هم برای شما مفید باشد.